Досвід роботи вчителя
зарубіжної літератури
Задорожної Т. М.
зарубіжної літератури
Задорожної Т. М.
Працюю педагогом у Сокальському НВК
«ЗШ І-ІІІ ст. № 2 - ліцей» з 1977 року, світову літературу викладаю з 1996
року. Вища категорія, звання " старший
учитель".
Маю науково-теоретичну підготовку,
володію сучасними методами викладання предмету. Постійно працюю над
підвищенням кваліфікації, знайомлячись з
новими формами роботи та розробляючи
нестандартні уроки. У своїй роботі завжди творчо підходжу до викладання тем. Маючи високий фаховий рівень, добре знаю
не лише фактичний матеріал, а й дитячу психологію, методику викладання світової літератури як універсального
виду мистецтва. Тому на своїх уроках
поєдную емоційно-естетичне з поняттєвим,
раціоналістичним, а образне мислення - з логічним. Прагну навчити учнів не лише логічно мислити та
вміло висловлювати свої думки, а й
любити предмет, спостерігати, уявляти,
мислити, відчувати, оцінювати та узагальнювати прочитане, осмислене. Працюю над формуванням духовної культури учнів та використовую ефективні прийоми, які
викликають в учнів інтерес до предмета.
Моє педагогічне кредо базується на
особистісно-орієнтовному підході, розвиткові творчих здібностей учнів.
На уроках часто проводжу уроки у
формі турнірів, подорожей, конференцій, ігор,
диспутів, використовуючи репродукції картин,
ілюстрації, діафільми та музичні твори. Працюю над поглибленням літературної освіти учнів, звертаючи увагу на розвиток зв'язного мовлення, логічного мислення та творчості учнів. З перших уроків привчаю дітей працювати зі словниками та додатковою літературою, щоб збагатити лексичний запас учнів і допомогти правильно зрозуміти добу, творчий стиль письменника.
Гуманітаризований
навчальний процес - це процес співпраці педагога й учнів. На уроках учні
отримують духовне потрясіння, вчаться нести добро,
черпаючи знання.
Я співпрацювала із дирекцією школи, вчителем світової літератури Наливайко
Оленою Євгенівною у створенні сучасного кабінету зарубіжної літератури, який
є творчою лабораторією для вчителя та учнів:
стенди, технічні засоби (телевізор, DVD, комп’ютер, діапроектор), чимала
бібліотека творів зарубіжних письменників та папки з
матеріалами про життя і творчий шлях письменників, їх зв'язок із
Україною, з ілюстрацією та репродукціями…
Учні мають змогу в післяурочний час самостійно опрацювати матеріали, зібрані в кабінеті, а їх там чимало. Разом з учнями зібрала дані про творчість усіх
письменників, що пропонують діючі
програми курсу «Світова література». Це не просто енциклопедичні дані, а й цікаві газетні та журнальні статті, фотографії, вислови про корифеїв літератури та
мистецтва, якими мають змогу користуватися учні при підготовці до уроку. Вивчаю
своїх вихованців, використовуючи
уроки-спілкування, щоб зрозуміти душу
кожного учня, захопити його розумінням прекрасного,
викликати інтерес до світової літератури. Урізноманітнення уроків, насичення їх цікавим матеріалом, постановка проблемних завдань і підбір різних форм
навчання викликають захоплення учнів
своїм педагогом.
Використання логічних схем на уроках
стало одним із важливих структурних елементів
підтримки інтелектуального розвитку. В основному
використовую схеми при вивченні теоретичного матеріалу
( «Основні жанри лірики», «Усна народна творчість», «Літературні роди та їх жанри», «Композиція художнього твору» тощо), а також у процесі аналізу художнього твору, що
допомагає вирішенню проблеми, поставленої на уроці. Це сприяє розвиткові асоціативного мислення.
Вчу читати та аналізувати твори не
тільки для відповіді на оцінку, а й для того,
щоб учні замислилися і шукали відповіді на проблемні питання сьогодення, дати
учням досвід життя, вчити відчувати красу,
розуміти усі складності буття, служити провідником в
інші епохи, розширити кругозір дітей.
Щоб навчити учнів викладати власні
думки на письмі, даю творчі індивідуальні та групові завдання, часто це твір -
мініатюра на задану тему ( «Чи потрібні Дон
Кіхоти сьогодні?», «У чому полягає сенс життя людини?», «Чи хотіли б
ви бути на місці Тараса Бульби ( сцена
вбивства Андрія) і чому?"». «Чому
Ф.Достоєвський вклав у руки Р.Раскольникова саме сокиру?») або ж висновок з
прочитаного твору, завершення твору самим учнем («Життя Мауглі серед людей».., «Нове життя Р.Раскольникова та
Соні», «Маленький принц знову на
своїй планеті») чи створення образної характеристики
героя на основі цитат...
Добре усвідомлюючи, що дитину
спочатку треба навчити вдумливо читати, закохати в
літературу та зробити книгу її духовною потребою,
використовую для цього багато цікавих форм роботи.
З 5 по 11 кл. по сходинках ускладнюю
завдання: від переказу та написання простого плану до
аналізу твору і написання власних роздумів після
прочитання твору. Учні вражають серйозною теоретичною
підготовкою, вмінням мислити і складати логічні
схеми, відстоювати свої думки, розуміти глибину художнього твору та аналізувати їх. Школярі вміють самостійно опрацьовувати творчість письменників, складати хронологічні таблиці, готувати відповіді з теорії літератури (наприклад, «Які принципи класицизму порушив Мольєр у комедії «Міщанин –шляхтич»?»), вміло користуватися словниками та довідковою літературою,
енциклопедіями й Інтернетом.
На уроках часто проводжу міжпредметні
паралелі, використовуючи компаративний аналіз
творів ( Ж.Б.Мольєр «Міщанин –Шляхтич» і М.Куліш «Мина
Мазало», Й.В.Гете «Фауст» та Т.Г.Шевченко
"Катерина", П.Мирний " Морозенко" та Ч.Діккенс
" Різдвяна
пісня у прозі"), працюю з тестами різних видів, використовую літературні ігри ( " Ерудит", " Лицарський
турнір", "Щасливий випадок", "
Добери риму"), схеми, таблиці, літературні диктанти, КВК, лекції, диспути. А щоб діти гармонійно розвивалися, використовую особистісно - орієнтований підхід під час вивчення творів, особливо на підсумкових та вступних уроках з ряду тем. При вивченні
в 6 класі теми " Байка у світовій літературі" учні працюють в малих групах, що забезпечує добре вивчення особливостей жанру байки. На
порушене дискусійне проблемне запитання учні по черзі складають відповіді,
після чого розглядають проблему в цілому і підбивають підсумок. В 10-11 кл.
практикую обговорення спірного питання чи дискусію з
нього - " займи позицію", даючи можливість висловитися кожному, особливо при вивченні творів Ф.Кафки, М.Булгакова, Б.Брехта, А.Камю. В 5-7 кл. застосовую метод "Мікрофон", надаючи можливість кожному сказати швидко, відповідаючи на питання або висловлюючи свою думку чи позицію. Вивчаючи біографії О.Пушкіна в 9 кл. або Л.Толстого в 10 кл. використовую прийом "Ажурна пилка", дослідницька діяльність важлива на
уроках вивчення поезії в старших класах.
І майже на кожному уроці учні знайомляться з
репродукціями картин, що допомагають розкрити
творчий світ письменника, його літературний задум. Працюю над правильністю
вимови, шліфуючи мову учнів,
збагачуючи одночасно їх лексичний запас, особливу увагу приділяю роботі з літературними термінами (
в кабінеті створено термінологічний довідник).
Кабінет обладнано сучасними
технічними засобами, всім необхідним для творчої роботи ( на уроках часто
звучить музика з DVD, проводиться огляд
фільмів і презентацій), що приносить радість учням, які займаються в ньому.
Адже все це сприяє активізації діяльності та творчої співпраці учнів і вчителя.
Також використовую карту світу, портрети письменників, вислови про класиків світової літератури, матеріали тематичних папок: "Відродження", " Середньовіччя",
"Романтизм", " Завдання з тематичних атестацій", "
Срібне століття" російської поезії" тощо.
Не забуваю про пробудження фантазії.
Учні пишуть фантастичні твори, намагаються за
допомогою кольору показати світ дитини і дорослих
людей, малюють ілюстрації до творів. Воробей М.
(9-В кл.) зайняла І місце в районному конкурсі «Пурпурові
вітрила» в номінації малюнків до творів письменників (М.Лермонтов. «Герой
нашого часу»).
Прищеплюю учням
навички самостійної роботи, привчаю до
виконання творчих завдань літературознавчого характеру. Заохочую
учнів до написання власних віршів, гуморесок. Колісніченко М. (8-А кл.) зайняла І місце в конкурсі «Пурпурові вітрила» в номінації «Поезія».
виконання творчих завдань літературознавчого характеру. Заохочую
учнів до написання власних віршів, гуморесок. Колісніченко М. (8-А кл.) зайняла І місце в конкурсі «Пурпурові вітрила» в номінації «Поезія».
Обов'язковим на уроці є зв'язок із
сучасністю, з життям нашої країни. Після вивчення
об'ємного твору ставлю традиційні запитання: " Що
ви візьмете з даного твору в сьогодення?", " Як би ви завершили цю історію?", " Над чим ви задумалися після прочитання твору?".
Адже жодне слово вчителя само по
собі, яким би досконалим воно не було, не сприймається учнями, якщо
їх власна мова і творча уява недостатньо
розвинені. Тому на кожному уроці прагну вдосконалювати та розвивати не тільки мову учнів, але й їх аналітичне мислення та духовну культуру. Учні
долають бар'єр скутості ще в 5 кл., бо
традиційно відповідають там, де їм зручно, з поступовим виходом з різними повідомленнями перед класом -аудиторією. Для цього залучаю учнів до позакласної
роботи, де учні з особливою активністю виступають на ранках та вечорах, готують
реквізити, костюми власноруч. Під
моїм керівництвом в школі були проведені
позакласні заходи " Новорічний бал - маскарад", Сторінками улюблених казок Г.К.Андерсена",
" Я Вас кохав безмежно….", " Зарубіжні письменники і
Україна", «Українська душа М.В.Гоголя» (до 200-річчя з дня народження).
У 5 класі практикую інсценізації
казок, в 6-му - байок, у 7-му -" Лицарський турнір", у 8-му -
гру " Ерудит" та конкурс на кращого читця
сонетів Петрарки та Шекспіра, в 9-му - твори-мініатюри на філософські теми (
" Які образи і чому ми вважаємо вічними?"; " Навіщо ми живемо на землі?") та уроки -
диспути ( "Що важливіше: бути
шляхтичем чи шляхетним?", " Хто Гамлет: переможець чи переможений?") в 10-му класі - уроки -
конференції ("О. Купрін і Україна",
" Місце Л.Толстого у світовій літературі"); та уроки - подорожі ("На засіданні гуртка
модерністів"); в 11 кл. - тестування по об'ємних темах, робота з опорними схемами, які учні складають самостійно,
твори - роздуми: " В чому трагедія Грегора Замзи?", " Чи можна вважати Воланда носієм добра?", "
Чи повернеться ангел?".
Використовую комп’ютерні технології для підвищення емоційної насиченості
уроку, що покращує засвоєння матеріалу. Розроблені уроки, наприклад, «Р.Л.
Стівенсон «Вересковий трунок», у 8-му -
«Данте. «Божественна комедія», у 9-му – «Романтизм в літературі та інших видах
мистецтва», в 10 кл. – «Життєвий і творчий шлях Ф.Достоєвського».
Приймала участь у створенні книжок Сокальського ОМО й творчої групи.
Проводжу індивідуальну роботу, даючи
своєрідні домашні завдання й творчі завдання в класі, звертаю увагу як на
обдарованих дітей, так і на тих, кому важче
дається дана тема. Адже при підготовці до уроку зарубіжної літератури
учень повинен опанувати текст твору, що
вивчається, а це не всім під силу, та й не всі учні (особливо старшокласники) забезпечені літературою.
Тому учні приходять працювати в
кабінет у післяурочний час, де користуються зібраною бібліотекою і потрібними матеріалами, отримують консультації вчителя.
Завжди звертаю увагу на вікові
особливості учнів та можливості класу, забезпечення
літературою. Переконана, що завдання кожного
вчителя зарубіжної літератури - залучення учнів до свідомого вивчення скарбів світової літератури, збагачення духовного світу, виховання почуттів та естетичних смаків.
Розвиток творчих здібностей учнів на основі традицій Сокальщини.
Розвиток творчих здібностей учнів на основі традицій Сокальщини.
Поняття «патріотизм»- це не тільки любов до великої Батьківщини –
України, але, насамперед, - до рідного куточка своєї землі Сокальщини. Тому
вважаю важливим розвивати творчі здібності учнів і на основі традицій Сокаля та
району.
Учні захоплюються образотворчим мистецтвом, відвідують Школу мистецтв,
тому варто запропонувати їм намалювати Сокальські пейзажі, портрети родини,
друзів, сімейного відпочинку під час вивчення теми «Живопис». Учні створювали
макети архітектурних споруд Сокаля, пропонували ескізи оформлення куточка школи
в національному стилі, нові мозаїчні панно для будівель Сокаля.
Для тих, хто любить декоративно-ужиткове мистецтво, є можливість зробити
ляльку (мотанку) в українському народному костюмі в традиціях Сокальщини,
вишити рушничок, серветку, зробити прикрасу (з бісеру), витинанки до Новорічних
та Різдвяних свят, розробити ескізи одягу для хлопців і дівчат на основі
традицій Сокальської вишивки.
Учні захоплюються фотографією, тому можна запропонувати створити
вернісажі «Визначні місця Сокальщини», «Мій рідний край», «Екологічні проблеми
Сокаля», «Моя родина», «Портрет мого друга (подруги)» тощо.
Для тих, хто мріє про роботу в кіно, театрі, є можливість створити
відеофільм «Пам’ятні місця головної вулиці Сокаля» (свого села), мультфільм «Як
вирішити екологічні проблеми нашого міста» (мальований), презентації «Музеї Сокальщини»,
«Про що говорять назви сіл Сокальщини» тощо.
Учні пишуть сценарії сучасної інтермедії «З життя нашої школи» (класу),
твори на тему: «Головною вулицею нашого міста (села)», беруть участь у шкільних
виставах, вертепних сценках. Діти створюють мистецькі проекти, наприклад
«Сакральна архітектура Сокальщини».
Діти, які захоплюються музикою, відвідують вокальний гурток (керівник
Базарко Г.Є.), танцювальний колектив «Дивоцвіт» (керівник Бубела О.Я),
виконують пісні в конкурсах «Пісні моєї родини» (колискові, весільні, колядки,
щедрівки тощо), демонструють елементи народних танців.
Під час канікул, шкільних таборів десятикласники ставали екскурсоводами
по пам’ятних місцях Сокаля, розповідали про пам’ятники та сакральну архітектуру
міста. Можна запропонувати учням створити карту «Мистецтва Сокальщини».
Діти створюють вікторини, кросворди, тести по темі.
Найголовніше в роботі вчителя художньої культури – розвивати творчі
здібності учнів на основі традицій рідного краю, виховуючи тим самим справжніх
патріотів.
Комментариев нет:
Отправить комментарий